De eerste week! - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Loes Evers - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Loes Evers - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Loes

19 Januari 2015 | Verenigde Staten, Flagstaff

Hoi iedereen!
De eerste week school zit erop!
Maandag hadden we niet echt les, maar een group conference. Eigenlijk is dit een soort terugkomdag voor de mensen die stage lopen. Wij gaan deze lessen ook volgen om de verhalen die zij uitwisselen mee te krijgen. Daarbij is het volgens mij de bedoeling om af en toe met deze mensen mee te gaan naar hun stageplek zodat wij daar ook een beeld van krijgen. Zij zitten namelijk verspreid over de omgeving. Waar de een in een ziekenhuis stage loopt, heeft de ander weer stage bij de dak- en thuislozen. Best heel leuk dus om deze mensen te leren kennen!

Dinsdags hebben we mee mogen kijken bij een praktijkles van de laatstejaars studenten hier. Zij moesten aftekenen of ze de handelingen wel goed konden uitvoeren. Wij stonden er natuurlijk met onze neus erbovenop en hebben veel vragen kunnen stellen en zelf ook mee mogen doen.
's Middags hadden we een cultural orientation over de Navajo. Dat zijn de native Amerikanen en volgens mij de grootste stam van Amerika. Zij leven hier in de buurt en een mevrouw van deze stam kwam vertellen over hun cultuur, hun taal en geloof. Achteraf heeft ze ons uitgenodigd om, als we in de buurt zijn, een keer bij haar te komen eten zodat we een echt Navajo dinner hebben ervaren (wat dat ook mag zijn).

Woensdag hadden we weer een praktijkles, maar nu met de eerstejaars studenten. Zij leren namelijk tijdens die lessen hoe ze de vitale waarden kunnen controleren. Je zou denken; "Appeltje, eitje", alleen mogen verpleegkundigen in Amerika meer controleren dan dat we in Nederland mogen. Zij luisteren bijvoorbeeld ook naar het hart en de longen, doen keel-, neus- en ooronderzoek en nog wat meer van dit soort onderzoeken. Dit zijn bij ons doktersdingen, dusja, natuurlijk willen wij dit ook leren!

Donderdag hadden we nog een les en zijn we 'savonds met de twee andere Nederlanders (Tom en Jansje), de Australiër (Alex) en twee Amerikanen (Chris en LeAnne) het nachtleven van Flagstaff gaan opzoeken, nadat we naar nog een basketbalwedstrijd zijn geweest (had ik al verteld over de eerste?). De fanfare die 'Who cares?' roept als het andere team wordt geïntroduceerd, de cheerleaders die enthousiast rondspringen, de gratis t-shirts die worden weggegeven bij een 3-punter, maar vooral het veel te gedreven publiek die de coaches duidelijk laten weten dat zij hun werk niet goed doen.

Vrijdag hadden we nog een meeting met onze begeleider Karen en hebben we ons Amerikaanse Reanimatiebewijs gehaald. Leuk feitje is dat ze hier bij reanimeren niet alleen volwassenen behandelen (zoals bij ons op school), maar ook kind en baby en ook maar meteen leren hoe je een Heimlichgreep doet.
's Avonds zijn we naar de gratis bioscoop geweest op campus. Hartstikke leuk initiatief met gratis popcorn en frisdrank, waarbij ze films draaien die niet meer in de bioscoop te zien zijn, maar ook nog niet op DVD te krijgen zijn. Dit doen ze op donderdag, vrijdag en zaterdag en iedere week is er een andere film.

Van het weekend hebben we eigenlijk heerlijk niks gedaan. Ik heb een kalender gemaakt, ben boodschappen wezen doen en we hebben een 'The Walking Dead' marathon gehouden. Gisteren ben ik nog even wezen sporten, heb we heerlijk uitgebreid geluncht en moest er toch iets aan huiswerk gebeuren. Daarna zijn we uit wezen eten bij Chipotle met Jansje en daarna doorgegaan naar een meer met de rest van de groep om sterren te kijken. We zitten hier namelijk in een gebied waarbij er regels zijn aan de hoeveelheid licht dat een gebouw mag uitstralen omdat je anders de sterren niet meer kunt zien. Bij het meer was het pikkedonker en was het prachtig sterren kijken. De hoeveelheid sterren die je dan ziet, dat is ongelooflijk. Onderweg moesten we wel uitkijken of we geen herten zagen, want die kunnen zomaar op de weg springen (Spannend!) als het zo donker is.

Aankomende week ga ik mee naar een dak- en thuislozen centrum op dinsdag en donderdag, om te zien wat daar nou eigenlijk gebeurt en wat de rol van een verpleegkundige is daar. Milou gaat kijken bij een HIV/AIDS kliniek en volgende week draaien we de rollen om. Ik ben heel benieuwd hoe het is om de praktijk in te gaan. De lessen an sich vallen wel mee en ook de hoeveelheid huiswerk is goed te doen. Iedere week een reflectieverslag, af en toe een presentatie en 'in class assignments' wat inhoudt, dat je gewoon aanwezig moet zijn. Ik zeg, prima te doen hierzo!

Tot gauw,
Liefs, Loes

• 27 Januari 2015 - 12:24

Carla En Wim:

Lieve Loes.

Wat leuk zo'n blog! Geweldig leuk wat je zo allemaal meemaakt, doet en ook zo veel leuke en interessante mensen ontmoet. Ook je vrije tijd daar is al een avontuur op zich, haha.
    En zo te lezen heb je het naar je zin, je stages en school bevallen je ook wel. Fijn hoor!
    Het zal een hele (ook culturele) omschakeling zijn, maar je leert er ontzettend veel, vooral ook in de praktijk.

Hier is alles ok en het wintert uiteraard.

Succes met alles en we lezen je blog vanaf nu regelmatig hoor.

Groetjes van je buurtjes Carla en Wim